Ny natt

nytt pass.

Jag kommer, till min stora förvåning, i min gamla favoritjeans. Således är dagen en bra dag.

Jesse går inte ur mitt huvud. I sina banala små sånger hittar han en idag ofta bortglömd typ av romantik. Det handlar inte om kärlek mellan man och kvinna, kvinna och kvinna, man och man eller mor och barn, det handlar om kärleken mellan en människa och en hel atmosfär. Det handlar om våta gator, varmrökta cigaretter, regn och enkel rock n roll. Jesse är helt enkelt så galet jävla New York att det borde bli farligt cliché, men han har en sådan härligt fånig ärlighet över sig att han kommer undan med det. Kontrasten till det övriga amerikas musikscen kunde inte vara större. Jesse lyckas distansera sig från den glittriga västkusten, han tar aldrig upp kampen med Detroits garagescen och försöker inte heller iklä sig rollen som en politisk messias, vilket många av hans New York kollegor tenderar att göra. Nej, Jesse är trött på politrix, jesse vill inte öppna någons ögon, inte heller förändra värden, Jesse vill bara bli kramad i New York natten, se det ryka ur gatubrunnarna, se manhattan skimmra som silver och tända en cigarett. 

Storefront gypsies laying Tarot-cards
on my TV they're still playing God
I'm so sick of politics, I just need another kiss
Hold me close in the New York night

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0