p3 rond

Hörde nyss ett inslag på p3 som handlade om en organisation med kvinnor som badar topless på offentliga badhus. Det här gör de för att avsexualisera den kvinnliga kroppen och i förlängningen se till att kvinnor ska få visa brösten i samma utsträckning som män. Det kan vara så att jag inte förstår, då det dinglar en penis mellan mina ben, men varför ligger det någon som helst prestige i detta? Det är väl klart att det är hemskt hur den kvinliga kroppen gjorts till ett objekt genom hundratals år av skev porträttering, men kan man verkligen dra parareller mellan det och bikinikravet på svenska badhus? Dessutom är det ett väldigt konstigt grepp för att uppnå full jämlikhet, det handlar väl inte om att radera ut de saker som skiljer män och kvinnor åt, utan om att komma bort från de formella och informella strukturer som alltid cementerat kvinnans underordning jämte mannen. Det ligger inget fel i det sexiga, vackra eller snygga, följaktigen ligger inte heller någon vinning i att sudda ut och neutralisera det som gör oss olika. Men, återigen, det här kanske jag bara säger för att jag är man?


Kommentarer
Postat av: jo

Eller för att du inte vill att din flickvän ska visa brösten på IKSU? ;)

2007-11-14 @ 16:28:57
URL: http://normark.bloggagratis.se
Postat av: markus

klart det också är en del av det!

2007-11-14 @ 16:37:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0