Låt 1

Jag tänkte under en tid framöver skriva om de hundra bästa låtarna jag kan komma på. Dessa är inte ordnade i någon slags inbördes ordning. Någon färdig lista finns i dagsläget inte heller, utan jag kommer utifrån dagsformen avgöra vilka som kommer inkluderas. Genre, utgivningsår och creddighet är helt oviktigt, bra låtar är bra låtar, helt enkelt. Anyhow, nu kör vi.

1. Joni Mitchell-Chelsea Morning
Joni växte upp i Alberta, på den kanadensiska landsbygden. Just hennes bakgrund som glesbygdstjej tror jag har haft stor inverkan på hennes sätt att såväl uppleva som förmedla vidare saker och känslor. Chelsea Morning handlar om att vakna upp i ett pulserande New York City, slå upp fönstret och höra södra Manhattans alla ljud smälta samman till en underbar storstadssymfoni. Det är lyckan över att som enkel tjej från Kanada få vara en del av världens absoluta mittpunkt. Det är att se det romantiska i den grå gatan och det vackra i de rykande gatubrunnarna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0