confessions of a misspent youth

In the following text, names have been changed to protect the guilty. Ni vet i alla fall vilka ni är.
Innehållet är inte heller en hyllning till ett osunt sätt, utan snarare ett dokument över hur korkad man, eller åtminståne jag, kunde vara under sin tonårstid. Inget av detta är något jag heller skulle göra idag. Om någon av mina föräldrar läser det här kan jag rekomendera att ni slutar läsa vid den streckade linjen.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Man gör en del konstiga saker under sin gymnasietid. En del saker är sådana som man inte betraktar som särskilt underliga vid tiden för dess utförande, men som i efterhand kan uppfattas som helt galna. De tillfällen som jag närmast tänker har faktiskt en person, David, som gemensam nämnare. Jag vet inte vem av oss som hade katalyserande effekt på den andre, men roligt var det i alla fall. Topp tre listan är i alla fall som följer:

1) Under en lunchrast, före en idrottslektion, går David och jag hem till Lennart. Lennart har varit i Finland och köpt finsk mintlikör. Det är mitt under en skoldag, men vi var unga och spottade definitivt inte i glaset. Minttu och rödvin i ganska stora mängder flyter ner genom våra tonåriga strupar. Själv blir jag lite salongsberusad, medan David blir ganska ordentligt full. Med rundade fötter går vi iväg mot Hildursborg och gymnastiklektionen. Jag frågar David om han verkligen ska gå på gympan, men eftersom David inte är killen som bangar så vill han självklart delta. På idrotten har vi cirkelträning och på fötter i lätt obalans snavar David omkring. Kulmen nås när David, under tiden han skulle passa mig när jag stod på händerna, borrar ner sitt ansikte i mitt skrev.

2) Efter idrottslektion i årskurs ett sitter Jag, David, Hans och Andreas i bastun på Hildursborg. Det är måndag, och eftersom David inte tömt sin väska efter helgens bravader så ligger där en petflaska brännvin. Eftersom vi allihopa var ett gäng ansvarslösa snorungar, så bälgar vi i oss spriten. Alkoholen i kombiation med bastuvärmen gör att vi blir påtagligt påverkade. I ren dumhet beslutar vi oss för att det skulle vara roligt att gå på den efterföljande mattelektionen i ett påverkat tillstånd. På vägen tillbaka till skolan tar Andreas sitt förnuft till fånga och tar bussen hem, medan vi andra går i väg mot mattelektionen. Jag och David har under promenaden hunnit nyktra till, medans Hans går runt i ett ordentligt påverkat tillstånd. Vi sitter ute i korridoren och räknar matte(well, snackar mest skit) när Hans, som upperbarligen förlorat kontrollen över sina kroppsfunktioner, reser ett ståtligt tält i sina stora byxor. Inte heller gör Hans den minsta ansträngning för att dölja sin erektion. Vi garvar.

3) Alla de lunch-öl på Romeo, som Jag och David tyckte var ett fullt naturligt inslag i årskurs tre på gymnasiet i Boden. Nej, som sjutton/artonåring är det nog inte vettigt med starköl till lunch.

image29


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0