FC Gothia

Igår kablades nyheten om en eventuell fusion mellan de tre Göteborgsklubbarna GAIS, Häcken och Örgryte. Målet är att skapa en internationellt konkurenskraftig klubb och på så vis skapa sig ett namn ute i världen. Jag har full förståelse för strävan mot att vi återigen ska få en svensk klubb som på allvar kan utmana lag från de stora fotbollsländerna, men det här är emellertid inte rätt väg att gå. GAIS, ÖIS och Häcken är alla tre klubbar med en mångårig historia och en egen profil, en identitet om du så vill. Hur respektlöst är det inte då att från styrelserummet försöka beröva alla de människor som lever med dessa lag en stor del av det liv deras liv och sammanhang? Jag följer personligen, som ni säkert vet, ingen av dessa föreningar men jag kan säga att jag själv reagerat kraftigt om det hade varit frågan om någon slags sammangående mellan mitt lag, Hammarby IF, och någon av de andra Stockholmsklubbarna. Jag hatar att det är i den här riktningen vi rör oss, A-lagen separeras från föreningarna, klubbemblem varumärkesskyddas och fotbollslag börsnoteras, spelare byter klubb som horor mellan torskar, ståplats försvinner till förmån för företagsettager. Det man i alla fall kunnat göra som fotbollsfanatiker är att med stolthet i bröstet konstatera att det t.ex är jag och mina grönvita bröder och systrar som är Bajen, VI är det konstanta. Nu vil alltså ett antal män i Göteborg beröva alla de som vet hur det är att älska något så banalt som ett fotbollslag på den stoltheten. Nej, det här är ett fult och ogenomtänkt initiativ, genom vilket männen i kostym återigen visat att de riktiga fotbollsmördarna inte finns på ståplats, utan i styrelserummen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0